Trenuri de epoca

Trenurile de epoca sau mocanitele reprezinta de fapt trenurile forestiere aparute la noi cu aproximativ un secol in urma. Aceste trenuri aveau locomotive cu aburi si se foloseau la transportul lemnelor, din punctele de exploatare la gatere. Locomotiva acestui tip de tren a fost construita special pentru curbe cu raze mici si linii cu declivitati mari, nefiind necesare pentru reparatii echipamente prea pretentioase. Combustibilul era format din lemne si deseuri forestiere iar cazanele erau alimentate cu apa din paraiele aflate de-a lungul traseelor.

Prima mocanita a fost data in folosinta la Covasna cu aproximativ un secol in urma, treptat reteaua de trenuri forestiere extinzandu-se la nivelul intregii tari, astfel in anii '60 reteaua de trenuri forestiere avea aproape 6000 km. Cele mai multe trasee de mocanita se gaseau in Carpatii Orientali, datorita numarului mare de exploatari forestiere, iar cel mai mic in Carpatii Meridionali.

Acest tip de transport incepe sa nu mai fie folosit in perioada 1970 - 1975, asta datorita faptului ca au avut loc mari viituri in aceasta perioada, iar in transportul forestier au inceput sa fie folosite din ce in ce mai mult camioane si tractoare forestiere ( TAF).

Astazi mocanita se mai poate intalni doar in cateva locuri din tara. Cel mai bine organizat transport de mocanita, din punct de vedere turistic este cel din Maramures - Valea Vaserului, cu plecare din Viseul de Sus si are apoximativ 60 km lungime. In scop turistic mai este folosita si linia de la Moldovita (jud. Suceava). Deasemeni in scop turistic va fi reamenajata linia de mocanita de pe Valea Ariesului din Muntii Apuseni. Alte zone in care mai poate fi intalnita mocanita sunt Targu Mures (jud. Mures) si Valea Ialomitei (jud. Dambovita).

Linia de mocanita de pe Valea Ariesului a fost repusa in functiune in vara anului 2004, urmarindu-se prin aceasta atragerea unui mare numar de turisti in aceasta zona spectaculoasa. In septembrie 2003, pentru prima da adupa multi ani mocanita a mai putut fi auzita si in apropierea orasului Covasna, urmand ca lucrarile de reabilitare ulterioarela linia cu ecartament ingust sa o poata face din nou o atractie turistica importanta a zonei, pe langa apele minerale deosebit de bogate.